Blagdan naše zaštitnice: Majke Marije Terezije od sv. Josipa

Blagdan naše zaštitnice: Majke Marije Terezije od sv. Josipa

Blažena Majka Marija Terezija od sv. Josipa, velika učiteljica kršćanskog života, “svjedokinja da Isusov navještaj boljega svijeta nije utopija nego ostvariva mogućnost.” Kroz svoje razmatranje o našoj Blaženici proveo nas je fra Antun Badurina, TOR. 30. 10. u župnoj crkvi u Puntu, vidno zadivljen životom naše Majke. Cijelu propovijde pročitajte u nastavku.

Slavimo blagdan blažene M. Marije Terezije od sv. Josipa, utemeljiteljice Družbe Karmelićanki Božanskog Srca Isusova, pa čestitam zajednici sestara na njihovoj svetoj Majci i pozdravljam sve prisutne.

Jedan veliki teolog je dao zgodnu i jednostavnu definiciju o svecima: „Sveci su odgovor odozgo na pitanja odozdo.“ (H. Urs von Balthasar). Slično su opisale svoju Majku njezine sljedbenice u Hrvatskoj, predstavljajući svoju Družbu: „Pojavila se kao poslanik višeg svijeta ušavši u službu ovog svijeta.“ (Naše redovničke zajednice, Zagreb 2000, str.39)

S njom je drevno i snažno deblo karmelske duhovnosti obogaćeno novom plodnom mladicom. Zahvalimo Bogu na tom velikom daru i neka primjer njezina života bude i nama njezinim štovateljima uzor i putokaz.

1. Poznata nam je zgoda Isusova posjeta prijateljskoj obitelji Lazara, Marte i Marije u Betaniji. Ovdje se Lazar ne spominje, a sestre su se natjecale koja će većom pažnjom i gostopimljivošću okružiti dragoga gosta Isusa. Marta ga je željela počastiti najbolje što može, a Marija je željela upijati svaku riječ iz njegovih usta. Kasnija tradicija kršćanke duhovnosti znala je tumačiti na simboličan način ponašanje sestara pa je Marta značila aktivnost, zaposlenost oko Isusa i radi Isusa, a Marija je značila razmatranje i traženje blizine Isusove osobe. Jedno je akcija, a drugo kontemplacija – danas mistika i politika (društvena zauzetost).

To dvoje nije moguće odvojiti jer su to dvije strane iste medalje, ali se uvriježilo, uobičajilo u duhovnosti pojedinih redovničkih zajednica pronalaziti osobiti naglasak ili prvenstvo jednoga ili dugoga, pa se znade reći: to su aktivne zajednice, posvećene raznim apostolatima, a ovo kontemplativne koje daju osobitu pozornost molitvi, razmataranju, duhovnom vodstvu itd. Ni jedna nije samo jedno ili drugo, nego je riječ o naglascima.

2. Ana-Marija Tauscher, dijete protestantskog pastora rodila se 1855. g., a u 33 godini na današnji dan 1888.g. postala je katolkinjom. Upoznala je duhovnost Karmela sv. Terezije Avilske i Sv. Ivana od Križa za koju se oduševila, ali je osjetila da je tu malo previše kontemplacije, a manje akcije. Manjkala joj je praktična briga: za djecu bez roditelja ili ostavljenu djecu, za bolesnike, siromahe svih vrsta, jednom riječju za one najslabije za koje se nema tko brinuti.

U njoj se razvila sućut za takve ljude još u najranijem djetinjstvu kada je s majkom koju su zvali „majkom siromaha, njegovateljicom bolesnih“ pohađala bolnice i ubožnice. Tako je ona duh kontemplacije „stavila u izvornu službu apostolata.“ Svako toliko nas Božja Providnost podsjeti preko svojih poslanika, kako je LJUBAV prema bližnjemu – kao vrhovni zakon Isusova Evanđelja, zapravo praktični čin i posao služenja i brige.

Zato Majku Mariju Tereziju, još više nego u bogatoj Karmelskoj duhovnosti koja i danas mnoge privlači, vidimo u društvu Sv. Vinka Paulskoga, koji je počeo skupljati nemoćne s pariških ulica da se za njih brine (osnovao je lazariste i milosrdnice). Zatim, Majka Terezija koja je to činila na periferiji Calcute…

3. Uz svete utemeljitelje redova i družbi često se veže neko geslo: BENEDIKT – Moli i radi (sažetak Evanđelja) FRANJO – Mir i dobro, IGNACIJE – Sve na veću slavu Božju (motivacija – radi čega…) itd.

Majka Marija Terezija od Sv. Josipa imala je geslo:

– Boga u svima GLEDATI

– Boga u svima SLUŽITI

– Boga u svima LJUBITI

To je zapravo SAŽETAK vrhovne Kristove zapovijedi ljubavi u tri susljedna koraka:

1. LAKO  je Boga VIDJETI u dobrim ljudima, u svetim ljudima, onima koji nas vole. TEŠKO je Boga vidjeti u neprijateljima, u zlima, u dosadnima, bolesnima, nemoćnima… BOGA U SVIMA vide samo „oči vjere“ – prosvijetljene oči Riječju Božjom. One vide:

  • Svi ljudi stvoreni su na SLIKU BOŽJU (čija je ovo slika ili natpis) makar ona i potamnjela bila…
  • ZA SVE LJUDE je Isus umro – oni su njegovi i strpljivo ih čeka
  • SVI SU DJECA BOŽJA – Kristi

2. SLUŽITI nakon gledati je viši stupanj.  Kažu da se sv. Franjo konačno obratio kada je u gubavcu prepoznao Krista i počeo mu SLUŽITI. To znači slijediti Krista koji je rekao: SIN ČOVJEČJI nije došao da mu služe već da služi i život svoj dade za mnoge. Naša Blaženica to je shvatila već u mladosti.

3. LJUBITI Boga u svima je vrhunac zrele ljubavi. RASPOZNAJNI znak kršćanstava, (liječnik u Egiptu, musliman, postao je katolik jer je Evanđelje- Ljubav)

  • Bog me ljubi kakav jesam
  • Želim otići – ući u ŠKOLU LJUBAVI koja ima više razreda ili stupnja:
  • Pučka škola (biti darivan) – PRIMATI
  • Srednja škola (recipročnost) – UČITI UZVRAĆATI
  • Visoka škola (davanje – biti DAR za druge)
  • Doktorat – ŽRTVOVANJE. Takrovski : “Društvo koje je izgubilo smisao i sposobnost žrtvovanja tj. vrhunske ljubavi propast će.

ZAKLJUČAK:

Iz ove kratke analize očito je da je M. Terezija učiteljica, dapače profesorica kršćanskoga života i to ne u teroriji nego u praksi – primjerom života. Ona se napajala ne Izvoru svetosti a to je Isus Krist. Ona je putokaz do izvora. Ona je svjedokinja da Isusova navještaj boljega svijeta nije utopija nego ostvariva mogućnost. Samo valja ići u školu ljubavi. Učiti: BOGA u svima gledati, služiti, ljubiti.

 

Odgovori