Karmelićanka iz Firence (2.4.1566. - 25.5.1607.)
2. travnja 2016. otvorena je jubilarna godina povodom 450. obljetnice rođenja velike firentinske svetice, Marije Magdalene de Pazzi, a bit će zaključena 25. svibnja 2017. Proslava ove godine je prilika za otkriće novih nadahnuća ove velike redovnice karmelićanke koja nam je prethodila u Karmelu kako bismo mogli, živeći naš karmelski poziv, navještati evanđelje s obnovljenim zanosom. Sv. Marija Magdalena je velika mistikinja koja nam može pomoći na našem osobnom duhovnom putu. Svrha ove obljetnice je dublje upoznati ovu premalo poznatu sveticu, naći poveznicu za naše živote, i priopćiti drugima što smo otkrili.
Djetinjstvo i godine mladosti
Marija Magdalena potječe iz glasovite i stare plemićke renesansne firentinske obitelji De’ Pazzi. Rodila se u gradu na Arnu 2. travnja 1566. u obitelji Camilla di geri de Pazzi te majke Marie Buondelmonti. Krštena je imenom Katarina, ali u obitelji su je svi zvali Lucrezia, u spomen očeve bake. Bila je veoma pobožno, a i duševnim darovima bogato nadareno dijete. već od malena su je privlačile molitva, samoća i pokora. Iako rođena u obilju i bogatstvu, već od malena pokazivaše mnogo smisla za duhovne vrijednosti. Od kršćanskih otajstava vjere, najviše su je privlačile tajna Presv. Trojstva i Euharistije. U njih je u molitvi uranjala, a molitvu nije propuštala ni onda kad joj je bila suha i teška. To je jedna od vrlina koja se pojavljuje u životu mnogih svetaca. Oni su ostali vjerni molitvi, i kad to nije bilo lako, kad ih je pratila suša i bezutješnost. U takvim je časovima naročito važno ostati vjeran molitvi.
Kad je Katarini bilo 9 godina, jedan isusovac, koji je duhovno vodio članove njezine obitelji, uočivši njezinu darovitost i smisao za molitvu, dao joj je knjižicu razmatranja o muci Isusovoj. Njome se djevojčica svaki dan vjerno služila i tako malo-pomalo ulazila u vještinu razmatranja, ali i u tajne Kristove muke. To je bila divna i temeljita priprava za njezinu prvu pričest, koju će s mnogo pobožnosti i žara primiti u 10. godini. Susret s Isusom u svetoj pričesti bio je za nju tako snažan doživljaj, da je samo nekoliko sedmica kasnije položila zavjet vječnog djevičanstva, želeći na taj način posve i isključivo pripadati samo Isusu.
Sa dvanaest godina je doživjela prvo mistično iskustvo – ekstazu – u prisutnosti svoje majke. Od tada će se događati mnoga različita mistična iskustva.
Prava je ljubav uvijek djelotvorna. Tako je to bilo i kod Katarine. Ona je za svoga ljubljenoga Isusa željela nešto i učiniti. Pružila joj se krasna prilika kad se s roditeljima za vrijeme ljetnih mjeseci nalazila na obiteljskom dobru na selu. Ondje je okupljala seoske djevojčice i poučavala ih u katekizmu. Bilo je to nakon Tridentskog obnoviteljskog sabora, kad je u Crkvi strujao vjetar obnove i kad se mnogo držalo do katehizacije djece i mladeži. I Katarina se na svoj način i prema svojim mogućnostima uključila u to obnoviteljsko strujanje.
Godine 1580., kada je imala 14 godina, kao što je to bio običaj za djecu iz plemićkih obitelji, otac ju je poslao u jedan ženski samostan kako bi ondje primila obrazovanje. Katarina je svoju ljubav prema Isusu pokazivala i svjesnim djelima pokore, u kojima se marljivo vježbala. Na taj se način dobro oboružala za borbu koja ju je čekala. Bila je to borba za ostvarenje redovničkog poziva. Kad joj je bilo 16 godina, već su počele kombinacije s njezinom udajom. Kako je bila bogata, ugledna, veoma inteligentna plemićka kćerka, mogla je računati na odličnog partnera. Otac ju je poticao da se uda za jednog mladog plemića. No, ona je pojasnila ocu da je položila zavjet djevičanstva te odlučno rekla da će prije dopustiti da joj odrube glavu, negoli da izabere drugog zaručnika osim Isusa Krista. On je bio njezin jedini ljubljeni. Od njega se ni po koju cijenu nije dala rastaviti. Roditelji su veoma voljeli svoju kćerku i htjeli da ostane u svijetu i da se dobro uda. No, kad su naišli na njezin odlučan i nepokolebiv otpor, dadoše joj za ulazak u samostan svoj blagoslov.
Karmelićanka i mistikinja
Katarina se odlučila za samostan bosonogih karmelićanki Santa Maria degle Angeli u Firenzi, u koji je ušla 2. prosinca 1582. Jedan od glavnih razloga da je izabrala baš taj samostan, bio je u tome što se u njemu protivno od običaja onoga vremena išlo svaki dan na pričest. Ona je gorjela od ljubavi prema Isusu u Euharistiji još u svijetu i zato je u samostanu gdje se svaki dan išlo na pričest našla svoj pravi dom. Njoj, gospodskoj kćeri, nije bilo teško ni samostansko siromaštvo, ni stroga poslušnost, ni stega. Ljubav joj je sve to činila lakim, dragim i ugodnim. Znala je da na taj način svome Ljubljenome najbolje služi.
Od časa svoga oblačenja, kad je 30. siječnja 1583. svečano obukla siromašno redovničko odijelo, uzevši ime Marija Magdalena, osjetila je svu sreću redovničkog života. Redovničke je zavjete zbog teške bolesti položila već 27. svibnja 1584. Poglavarice su se bojale za njezin život, pa su joj dale zavjete prije propisanog vremena. Ako već mora umrijeti, neka umre sa zavjetima. Dan prije zavjeta Magdalena je osjetila „da ju je Isus sa sobom sjedinio i sklonio u svoj bok, gdje je uživala slatki mir.“ Na sam dan zavjetovanja svetica je o sebi zabilježila ovo: „Ujutro u nedjelju Presv. Trojstva nakon što sam položila svoje zavjete, osjetila sam se kao sva izvan sebe. Snažno me privlačila i prožimala spoznaja o sjedinjenju s Bogom u koje sam ušla po zavjetima.“ Bio je to početak njezinih mističnih zanosa, koji će je pratiti cijeli život. Magdalena De’ Pazzi je izrazita mistikinja. Primila je razne mistične milosti, doživjela izvanredne duhovne spoznaje. Po nalogu poglavaricâ pokušala je opisati svoje mistične doživljaje.
Mistični spisi
Kako bi ju zaštitio od obmana i sačuvao objave, njen ispovijednik joj je rekao da zapiše svoja iskustva. Karmel sv. Anđela u Firenci čuva pet svezaka njezinih manuskripata nadnaravnih iskustava koji su nastali tijekom sljedećih 6 godina. Prva tri sadrže iskustva tijekom ekstaza koji su bilježeni od svibnja 1584. do osmine blagdana Duhova sljedeće godine. Četvrta knjiga sadrži ispitivanja, a peta je zbirka pisama koji se odnose na vjersku reformu i obnovu. “Opomene” je zbirka riječi sestre Marije Magdalene nastale tijekom njenog iskustva odgajateljice sestara za redovnički život.
Žudnja za Ljubavlju i reformom Crkve
U svojim mističnim zanosima i doživljajima Magdalena je duhovno spoznala veliku istinu da je Bog ljubav, zato ju je tim potresnije kao nekoć i sv. Franju Asiškog mučila misao: „Ljubav nije ljubljena.“ Ona je u njezinim zanosima od g. 1585. pa nadalje više nije puštala na miru. Intenzivno mistično iskustvo koje je imala tijekom 8 dana od svetkovine Duhova do svetkovine Presvetog Trojstva 1585. godine, omogućilo joj je da obuhvati cijelo otajstvo spasenja: od Utjelovljenja Riječi u krilu Djevice Marije do silaska Duha Svetoga na Pedesetnicu. Sestra Marija Magdalena je imala tada tek 19 godina. Uslijedilo je pet dugih godina nutarnjeg čišćenja, koje opisuje u knjizi “Kušnja”, u kojoj njen mistični Suprug, Riječ, oduzima joj milosne osjećaje i ostavlja ju poput Danijela u lavljoj jami, usred mnogih nevolja i velikih kušnji. U ovim okolnostima se razvija njeno žarko zauzimanje za obnovu Crkve. U ljeto 1586. zadobiva prosvjetljenje i spoznaju stvarne situacije nakon Tridentskog koncila.
Naročito ju je boljelo što i tolike Bogu posvećene osobe vrijeđahu Boga iznevjerujući se preuzetim obvezama. Zato je ovako molila: „O Trojstvo, o Oče, o Sine, o Duše, daj barem jednome od njih svjetlo kojim će upoznati svoju zloću, a meni daj milost da činim djela zadovoljštine pa, ako bi bilo potrebno, da budem spremna založiti i svoj život.“ Jednom drugom zgodom molila je ovako: „Ako moja slabost nije dostatna da očisti njihovu zaslijepljenost, tada mi daj tako često umrijeti i ponovno oživjeti sve dok tvojoj pravdi ne bude zadovoljeno!“
Poput Katarine Sijenske osjećala se “prisiljenom” pisati pisma usrdne zamolbe papi, kurijalnim kardinalima, svom nadbiskupu i drugim crkvenim osobama za odlučno zalaganje “Oko obnove Crkve”. U svojih 12 pisama, diktiranima u ekstazi, od kojih možda neka nisu nikada ni poslana, ali svjedoče njenu strast za Sponsa Verbi – Zaručnicu Riječi, kako je voljela nazivati Crkvu.
Gospodin je svoju vjernu službenicu odabrao da bude žrtva zadovoljštine za ljudske grijehe. Od nje je tražio da u duhu pokore najstrože posti, o kruhu i vodi sve dane osim nedjelje, da spava samo pet sati dnevno i to na slamnjači, da hoda bosa te ljeti i zimi uvijek u istoj odjeći. Kroz 5 godina Bog je dopustio da je zahvate i najteže duhovne muke, napasti, tama, duhovna suša, tako da upozna svoje ništavilo. Na Duhove g. 1590. to je teško razdoblje kušnje napokon završilo. Dok je ujutro pjevala Te Deum, bila je zahvaćena tolikom silnom utjehom, koja ju je prožimala kroz dulje vrijeme. Izdržala je veliku i tešku kušnju pa ju je Bog htio već na ovome svijetu obilno nagraditi.
Magdalena je postala učiteljica novakinja. Svojom prvom dužnošću smatrala je priučavati novakinje na revno obdržavanje redovničkih zavjeta. To je činila učeći ih kako se moraju osloboditi svega što nije Bog. Samo s tom slobodom moći će kasnije savjesno obdržavati redovničke zavjete. No, njezina se ljubav i briga nije odnosila samo na novakinje već i na sve sestre u samostanu. Svima je htjela postati sve, svima pomoći u njihovu zvanju, duhovnom životu, ali i u njihovim kućnim poslovima.
Bog je svoju službenicu želio što više prokušati i duhovno očistiti pa je posljednjih 16 godina njezina života pripustio na nju veliku kušnju duhovne zapuštenosti i straha za vječno spasenje. Duševnim mukama pridošle su i tjelesne: česta groznica i bacanje krvi. Kad je g. 1604. bila izabrana za subprioricu, bila je već tako slaba i iscrpljena da tu službu nije ni mogla obavljati. Puna bolesti i rana ležala je na svojoj siromašnoj postelji. Unatoč tome sačuvala je duboki mir, a kad bi primala pričest, pogled joj je izgledao kao preobražen.
Svetici se pripisuju riječi: „Trpjeti, ne umrijeti!“ Ona ih u tome obliku nije nikad izrekla, ali one odgovaraju sadržaju riječi što ih je sigurno izrekla. A to su ove riječi: „U raju iz ljubavi prema Bogu više neću moći trpjeti, zato ne bih željela umrijeti.“ Pročišćena ljubav koja je kucala u njenom srcu otvorila ju je čežnji za potpunom poistovjećenošću s Kristom, njenim Suprugom, sve do usklađenošću s Njegovom “golom patnjom” Križa. Posljednje tri godine njena života bile su istinska kalvarijska patnja za nju. Tuberkuloza se sve jasnije očitovala te se morala sve više povlačiti iz zajedničkog života da bi sama sve više uranjala u “golo trpljenje za Božju ljubav”.
Smrt i štovanje
Bila je pritisnuta mnogim užasnim fizičkim i duhovnim bolima sve do svoje smrti u 41. godini života, u petak 25. svibnja 1607. Izdahnula je u 15 sati, a tada je nadnaravna radost prožimala cijeli samostan.
Bog je svoju službenicu poslije smrti proslavio brojnim čudesima po njezinom zagovoru. Zato ju je i Crkva, ispitavši pomno njezin život i kreposti, preko svojih papa proglasila blaženom i svetom. Proces za njenu beatifikaciju započeo je 1610., za vrijeme Pape Pavla V. Urban VIII. g. 1626. proglasio ju je blaženom, a Klement IX. 28. travnja godine 1669. svetom.
Štovanje se svete Magdalene De’ Pazzi proširilo izvan granica Italije u Francusku, Španjolsku, Portugal, a osobito u Flandriju, u kojoj su središta svetičina štovanja bila u Gentu, Bruggeu, Bruxellesu i Antwerpenu. U XIX. stoljeću sv. Josip Benedikt Cottolengo u svojim redovničkim ustanovama mnogo je širio pobožnost prema svetoj karmelićanki iz Firenze naglašavajući osobito njezin duh molitve i žrtve. Prva nacionalna talijanska crkva u Sjedinjenim Američkim Državama bila je posvećena sv. Magdaleni De’ Pazzi. Posvetio ju je u svome biskupskome sjedištu u Filadelfiji sveti biskup Ivan Nepomuk Neumann. Svetičin se blagdan u kalendaru opće Crkve slavio 29. svibnja, no bolandisti ga ipak spominju 25. svibnja. Istoga dana svetica se slavila i u karmelskome redu. Danas se po obnovljenom kalendaru u cijeloj Crkvi slavi 25. svibnja, na njezin smrtni dan ili rođendan za nebo.
Iz duhovnih spisa sv. Marije Magdalene
Dođi, Duše Sveti!
Doista si, Riječi, divna u Duhu Svetome. Činiš da te on tako ulije u dušu da se ona sjedini s Bogom, da primi u se Boga, uživa u Bogu i ništa drugo ne kuša osim Boga.
Duh Sveti dolazi u dušu obilježen onim dragocjenim pečatom krvi Riječi ili ubijenog Janjeta. Ta ga krv potiče da dođe, iako se Duh sam od sebe giba i želi doći. Taj Duh, koji se giblje, u sebi je supstancija Oca i Riječi. Proizlazi iz Očeve biti i dobrohotnosti Riječi.
Kao izvor dolazi u dušu, i ona se u nj utapa. I kao što se dvije rijeke izlivene jedna u drugu tako miješaju da manja gubi svoje ime uzimljući ime veće, tako isto postupa taj božanski Duh kad dođe u dušu da se s njome spoji. Duša, koja je neznatnija, treba da izgubi svoje ime i prepusti se Duhu. To će učiniti ako se tako preobrati u Duha da postane s njime jedno.
Taj Duh – djelitelj bogatstava što su u Očevu krilu i čuvar namisli što se prelijevaju između Oca i Sina – tako blago ulazi u dušu da je nezamjetljiv, i malo je onih koji ga cijene u njegovoj veličini. Svojom ozbiljnošću i lakoćom dolazi na svako mjesto koje je prikladno i spremno da ga primi. Svi ga čuju zbog njegova čestog govora i najveće šutnje. Snagom ljubavi – nepokretan, a usto najpokretniji – on ulazi u sve.
Ti, Duše Sveti, ne stojiš u nepromjenjivom Ocu i u Riječi, a ipak si uvijek u Ocu i Riječi, i u sebi samome, i u svim blaženim duhovima i stvorenjima. Nužan si stvorenju zbog krvi što ju je prolila jedinorođena Riječ, koja je iz snažne ljubavi učinila sebe nužnom svomu stvorenju. U stvorenjima se smiruješ. Ona se tebi tako daju na raspolaganje da po čistoći, primanjem tvojih darova, primaju u sebe sličnost koja je tebi vlastita. U onima počivaš koji u sebe primaju učinak krvi Riječi i sebe čine dostojnim boravištem za te.
Dođi, Sveti Duše. Neka dođe jedinstvo Oca, dobrohotnost Riječi. Ti si, Duše istine, nagrada svetima, odmor dušama, svjetlo u tami, bogatstvo siromasima, blago onima koji ljube, gladnima sitost, strancima utjeha. Ti si, napokon, onaj koji sadrži sva bogatstva.
Dođi, ti koji si silazeći u Mariju učinio da Riječ postane tijelo, i ostvari u nama po milosti ono što si u Mariji izveo po milosti i po naravi. Dođi! Ti si svakoj čistoj misli hrana, ti si izvor svake blagosti, ti si vrhunac sve čistoće. Dođi i oduzmi u nama sve što priječi da nas ti ne uzmeš u sebe.
Sv.Marija Magdalena, nadahnuta pismima velike sestre iz Siene, Katarine Sijenske, i riječima druge velike firentinske redovnice svoga vremena, Katarine de ‘Ricci, odlučila je obratiti se papi kako bi mu ukazala na potrebu za nekim neodgodivim odlukama.
Vrhovnom svećeniku i Kristovom namjesniku na zemlji, papi Sikstu V., u ime Stare i Nove Istine.
Papa Siksto V. [Felice Peretti, franjevac konventualac], rođen je 1521., izabran za papu 1585., a umro 1590. godine; najviše je zapamćen po svojim građevinskim projektima diljem Rima (uključujući izgradnju Laterana i zgrade u kojoj sadašnji papa (ne) boravi), po unapređenju papinskih financija, te po reformi strukture Rimske kurije. Pokopan je na groblju sv. Marije Velike (tal. Maggiore) u Rimu. Tijekom ekstaze, s. Marija Magdalena je vidjela papu samo nekoliko dana nakon njegova izbora: „nosio je veliki križ u ruci“. Pismo nije nikada bilo poslano.
Beskorisna sluškinja Istine, Stare i Nove; prisiljena od strane ljubeznog i zaklanog Janjeta, Utjelovljene Riječi: Vaša nedostojna kćer i službenica Slugu Isusa Krista. Ponukana Duhom Svetim, prisiljena i potaknuta onom Utjelovljenom Riječi, zaklinjem Vas i prisiljavam (da tako kažem), na temelju Krvi te Riječi tijelom postale, iz nutrine Njezine duše, da budete spremni razumjeti ono što želi od Vas, svojeg namjesnika, uz moje posredništvo – bića tako neukog, te Njegove nedostojne zaručnice i službenice. Radi se o pozivu da obnovite Njegovu Zaručnicu, Crkvu, danu Mu na skrb i zaštitu. A naša Glava, Isus Krist, ne želi da prihvatite ovu Njegovu volju i djelo kao nešto što je nastalo od stvorenja, već kao nešto što dolazi od Stvoritelja i vrhovnog Vladara svemira. Morate, štoviše, znati da Vam neće nedostajati inicijatori i suradnici u ovom Božjem djelu, Vaši podanici i službenici Njegove Krvi, a to su sljedeći: draga Družba milog Imena Isusova (Družba Isusova) i sljedbenici velikog oca i propovjednika Dominika. Ostali (pomagači) će biti Najmanji (Red najmanjih), ponovno procvali u Vašoj i našoj Crkvi, sljedbenici slavnog Franje Paulskog. Njih je mila Dobrota i ljubeznost Božja odabrala i predodredila kako bi sebi povratila svoje ovčice – uz pomoć Vas, njegova najvjernijeg pastira! A ja znam da Vam to neće biti moguće učiniti osim ako ne nasljedujete pravog Pastira, Utjelovljenu Riječ, koji je rekao da istinski Pastir daje život za svoje ovce, dok najamnik ne čini tako (usp.Iv 10,11ss).
(…) Istina, Stara i Nova, koja je, vjerujem, uvijek pred Vašim očima, također je rekla da se pravi pastir poznaje po svojim djelima. I slavni je prvak, Petar Apostol, to vrlo dobro pokazao, tj. da on nije bio niti najamnik niti grabežljiv vuk, jer se dragovoljno veoma trudio, a na kraju je položio svoj život radi svoje Glave, Krista. Vaša ga Svetost treba nastojati nasljedovati u svakom svojem činu! I premda nećete uistinu morati položiti svoj život i (proliti) krv, nemoguće je da ta ista želja ne vlada u Vama; a to neće zahtjevati puno manje rada, o najdraži Oče (koji, rekoh, mora biti spreman proliti svoju krv dragovoljno, mora biti spreman proliti svoju krv dragovoljno, mora biti spreman proliti svoju krv dragovoljno), kako bi se vratile tolike izgubljene, Njemu posvećene, ovce, i jednog i drugog spola. (To što su tako izgubljene, za mene je uzrok najdublje tuge i, vjerujem, ne od manje patnje za Vas.) Ovo je djelo moja želja; ono se nalazi u Vašoj moći i ovisi o Vašoj volji; a volja je Vječnog Boga da se ostvari. Neka Vas On potakne i nadahne da izvršite jedno takvo djelo! Doista, ovo djelo ne valja shvatiti olako ili sa sumnjom, već kao što ono uistinu jest: volja Božja. Štoviše, dostigli smo za to određeno vrijeme. A Istina sâma zna da ne lažem! (…) Dakle, izvršenje ovog djela ovisi o Vašoj volji, za koju ja ne mogu i ne želim vjerovati da je nedostatna, pogotovo jer znam da imate moć djelovanja. Zato mi dolaze na pamet one riječi koje je Vrhovna Istina izgovorila svome prvom namjesniku, Petru, i Vama, Petrovom nasljedniku, a to su sljedeće: “Dao ti je toliku vlast da što god svežeš i odriješiš na zemlji, bit će svezano i odriješeno na nebesima.” (usp. Mt 16,19). Ovu vlast, s najvećom opreznošću, Vaša Svetost mora koristiti i pokazivati u svome radu. Ipak, ne smije Vam nedostajati pobožnog milosrđa, te morate koristiti udicu premile Riječi tijelom postale: hoću reći, Presvetog Sakramenta i Njegovih riječi.
Oh, nemojte nikad držati zatvorenim izvor samilosti, imajući uvijek spremne ključeve koje držite, kako biste dali Vašim podanicima i službenicima Krv slatke Istine (raspoznavajući uvijek kome je dajete), tako da ju oni također mogu, sa svom darežljivošću, dijeliti drugima! I molim Vas, nemojte tu škrtariti, kao što to nije činila ni mila dobrohotnost vječnog Oca, dajući nam svoju Riječ, a potom nam je ta Riječ udijelila svoju Krv, u potpunosti na drvu Križa.
(…) Ne manje (od toga) pozivam Vašu Svetost da se pridržavate načina koji ću Vam obznaniti, a to je da stavite na razmatranje onim redovničkim osobama, i muškim i ženskim, koje su Bogu posvećene, cijenu te Krvi i obvezu koju su preuzeli na sebe po svom obećanju i po zavjetima koje su položili. (…)(…) Govorim o velikoj i neraskidivoj vezi koju su te redovničke osobe sklopile s Bogom po svom zavjetovanju, čija je spona, osobito ona svetog siromaštva, tako slabo obdržavana u Svetoj Crkvi koja je (kako vjerujem) također Vaša draga zaručnica. I što je još gore (usuđujem se to reći, iako sam najmanja; i izričem to između Boga i Vas, njegova namjesnika), to neznanje postoji kod gotovo svih (njezinih) ključnih članova, čiji ste Vi vođa. Neka ova tajna ostane u dubinama Vaše savjesti! Ipak, možete vrlo dobro upoznati situaciju kroz kontakte koje imate sa svojim podanicima i kroz zapažanje u kakvom su oni stanju – čije je stanje za mene uzrok duboke tuge, a to napominjem samo između Boga i Vas. Druga spona je ona svete poslušnosti, s obzirom na koju je tako svečano dano (redovničko) zavjetovanje i položen zavjet u ruke Vaših službenika i naših poglavara. Nemam sumnji o drugim zavjetima, jer, ako će Vaša Svetost osigurati poštivanje onih glavnih, ostali će biti najsrdačnije prigrljeni od strane svakoga tko se nađe u ovom životnom stanju.(…)
Krv zaklanog Jaganjca danas glasno vapi svome Ocu, kako za milosrđem tako i za zadovoljštinom nad njegovim posvećenim Kristovima (svećenicima) i neposlušnim zaručnicama; a taj Jaganjac poziva Vas, svog namjesnika, da Ga slijedite, te da se u potpunosti oplijenite od samoga sebe i od svih stvari koje su manje od Boga. Najsvetiji Oče, nastojte, nastojte, nasljedovati Ga; smjeram na to da se u potpunosti oplijenite od samoga sebe i da se odjenete u Njega, kako je to dobro izrekao Sudrug čije vi mjesto zauzimate: da se razodjenemo od nas samih i zaodjenemo Kristom –Induimini Dominum Jesum Christum (Rim 13,14).
Primjer Vam je dao Jaganjac žrtvovan na drvu Križa, u potpunosti zaboravljajući sebe (da tako kažem) i cijelo svoje najplemenitije Biće, dajući život, Krv, čast i bogatstvo (koje On nije nikada htio imati u posjedu) za svoje ovčice – za koje Vi trebate preuzeti najveću brigu.(…)
Nemojte savjetovati i nemojte tražiti od mile Istine da se ova obnova izvrši samo u jednom gradu ili dvorcu (samostanu, op.prev.), već u cijelom svijetu, jer Vam je cijeli svijet dan pod vlast. U svakom se gradu i mjestu nalaze ljudi koji Vas ujedno i slijede i predstavljaju, a koji će moći provesti i potaknuti izvršavanje Vaše zapovijedi i volje Božje.
Molim Vas nemojte se bojati, nemojte se bojati, Vaša Svetosti! Molim Vas, nemojte se bojati izvršiti takvu zapovijed, najmiliji Oče i Namjesniče zaklanog i zaljubljenog Jaganjca Krista Isusa! Ako budete osjećali da patite i da se nalazite u potrebi, postavite se na grudi svoje zaručnice, Crkve, koja će vas obilno nahraniti. A za Vašu hraniteljicu, osvojite milu Ljubav…
Od Nje tražim oprost za sve što je moglo biti preko i ponad nadahnuća i volje Božje; a ako Joj se bude činilo da ovo pismo nije u skladu s Božjom voljom, molim Vas za prikladnu pokoru. Ipak, budući da ja vjerujem da je (volja Božja, op.prev.), kažem vam, s Pavlom apostolom, da sam spremna biti odvojena od Boga da bi se Božje djelo izvršilo (usp. Rim 9,3).
Kao beskorisna službenica, molim Vas za sveti blagoslov. Neka u Vašoj Svetosti uvijek ostane mila Istina i nestvorena Mudrost: neka Isus i Marija budu uvijek u našim srcima.
U Firenci, iz našeg samostana Svete Marije od Anđela, blizu (ulice) svetog Fridiana, 27. srpnja 1586.
PISMO br. 8; 4. kolovoza 1586.
Sv. Marija Magdalena je duboko vjerovala u zajedništvo (općinstvo; usp. Apostolsko vjerovanje) svetih. U svojoj žudnji da podijeli molitvu i konkretne odluke o obnovi Crkve svoga vremena, nije oklijevala obratiti se muškarcima i ženama za koje je smatrala da su ozbiljno naumili slijediti svoga Gospodina i Učitelja.
Sestri Veroniki Lapparelli; u ime Stare i Nove Istine.
Prečasnoj Majci, sestri Veroniki Kortonskoj od Vaše kćeri u Kristu Isusu, na sliku vječnog i nedokučivog Boga…
Sestra Veronika Lapparelli (1537.-1620.) bila je cistercitska redovnica u poznatom samostanu Grofice (od) Cortone. Katolička Crkva je započela njezin proces kanonizacije.
Prisiljena sam, od strane Krista Raspetoga – ludo zaljubljenog u svoja stvorenja – obznaniti Vam Njegovu volju. Radi se o jednoj čežnji, Vama možda još nepoznatoj, koja se nalazi u dubini Vašeg srca; to ne znači da vjerujete da dolazi od Boga, ali mislim da će Vam biti drago imati zadovoljstvo da je stigao tako sretan trenutak. Ipak, ovo će vrijeme biti vrlo teško za onoga tko ga ima započeti. Ali što je to što Vas treba činiti tako zadovoljnom?
Ništa drugo nego obnova Crkve, zaručnice [Kristove]! Međutim, i nadalje su potrebni i Vaši uzdasi i Vaš trud. MolimVas da djelujete na način da konačno možemo vidjeti dobro uzgojen vrt Crkve! Nastavimo ga zalijevati krvlju Krista Raspetoga i prospimo rosu prolivenih suza zbog trajne želje da Mu dovedemo natrag duše, tako da sa zaručnicom mognemo reći Zaručniku da dođe u svoj vrt i sakupi plodove: neka dođe moj Ljubljeni u svoj vrt jesti svoje plodove (usp. Pj 5,1). To je onaj vrt u kojem se Vječna Riječ, naš mili Zaručnik, želi nastaniti. I upravo će ovdje dati, udijeliti i proslijediti bezbrojne milosti našim dušama, da bismo se mogle, na strašni dan Suda, pojaviti pred Vječnim Ocem, urešene krepostima, kako nam ne bi morao reći kao ludim djevicama: „Ne poznam vas“ (Mt 25,12)…
(…) Dolaskom na svijet i svojim utjelovljenjem, Vječna je Riječ pripremila zemlju uzimanjem tijela po Mariji, koja je bila sa zemlje. I tijekom cijelog svog života sijao je raznoliko cvijeće i bilje svojih milih riječi i nježnih zapovijedi; jer sâm je rekao da je Njegov jaram sladak, a breme lako (Mt 11,30). Oh, kad bi samo one redovničke osobe, koje su se toliko udaljile od Njega jer su zapostavile zavjete koje su položile, razmislile o ovome, one bi (doista) obdržavale siromaštvo, poslušnost i ostala dana obećanja! No, činjenica je da proturječe riječima Istine, te da tvrde kako je nemoguće držati se Njegovih zapovijedi, jer ni same ne razumiju milinu i blagost koja se u njima nalazi. Ipak, kada bi one shvatile kako je Božje breme lagano, s najvećom bi ga željom ugrabile. Jer, teret koji nam Bog daje je ništa drugo doli obdržavanje Njegovih zapovijedi, koje se (pak) sve svode na ljubav. Ali te redovničke osobe čine sebi breme teškim i nepodnošljivim, jer im se čini da neće moći obdržavati ove zapovijedi; i tako zamjenjuju ljubavi, jer umjesto da ljube Boga, vole same sebe. Ove dvije ljubavi, koje se uvelike suprostavljaju jedna drugoj, – ljubav prema Bogu i samoljublje -, ne mogu ići zajedno, jer su međusobno toliko različite kao što što se led razlikuje od vatre. Ipak, ljubav prema Bogu doista čini u nama ono što vatra čini ledu, jer vatra led rastapa u vodu; to se također događa, u našem slučaju, otvaranjem vrata našeg srca ljubavi prema Bogu, koja rastapa svo samoljublje u nama. No, moramo otvoriti vrata! (…) Isus je zasadio plodove i donio je, putem križa, puninu ovom vrtu; radije je, snagom svoje Krvi, dao moć svim sakramentima, i oni nas, dokle god smo u ovom životu, poput plodova nastavljaju hraniti privodeći nas tako našem istinskom cilju, Vječnom Bogu, Početku koji ne zna za početak, i Istini staroj i novoj. (…) U ovom vrtu ima mnogo onih koji se hrane Njegovim plodovima, ali rijetki su oni koji žele nasljedovati Autora tih plodova. Ima mnogo onih koji preuzimaju obvezu korištenja Njegovih plodova, – govorim o najsvetijim Sakramentima -, ali je malo onih koji žele raditi na sijanju, žetvi i njegovanju ovog vrta uz pomoć Riječi Božje. Ima mnogo onih koji donose truljenje i smrad u vrt zbog svoje želje za posjedovanjem stvari koje je Bog stvorio, te kako bi u svim stvarima izvršavali vlastitu opaku volju; oni se hrane zemaljskim dobrima i na taj se način lišavaju Božje vizije i ostvarenja -, a poslije će se zauvijek hraniti jelom vječnog prokletstva. Možda ne bismo htjeli imati trn; ali zaljubljeni je Pavao rekao da je imao trn u tijelu koji je bio protivan poticaju duha (2 Kor 12,7). Oh, ako je on, koji je bio (posjedovao) tako velike savršenosti, imao takav trn, koliko smo više mi, koji nismo postigli to savršenstvo, potrebni toga trna -, ali, naravno, ne zato da bi pristali na ono na što nas taj trn poziva!
Najdraža moja Majko (i sestre), molim Vas da djelujete na takav način da mognemo biti istinske sestre u Crkvi Božjoj! (…) A kada bismo morale maknuti naša usta s grudiju našeg najmilijeg Zaručnika kako bismo dovodile duše k Njemu, mi to moramo učiniti; jer doista priliči da oni koji su jači ostavljaju svoje mlijeko – kako bi ga dali onim manjima kada na njih dođe red – i da (umjesto toga) jedu kruh, koji je ponekad vrlo tvrd i suh. Ipak, postoji posuda u koju ga možemo umakati; smjeram na tijelo naše Riječi tijelom postale, ispunjeno nebrojenim ranama u koje se možemo sakriti i tako upijati svaku slast! Molim Vas da djelujete na takav način, molim da se ponašate na takav način, kako bismo mogli dovesti toliko muškaraca i toliko žena, Njemu posvećenih, na Njegova prsa, kako bi napokon mogli kušati Boga. (…) Oh, da, jer strah je početak mudrosti! I ove dvije vrline koje im nedostaju, – naime, strah i ljubav -, moraju se koristiti kao dvije udice, kako bismo ih dovele natrag i vodile ih k Bogu! Jer, ne ostavljaju svi Boga iz straha, niti se svi Njemu iz straha vraćaju. Oni ne ostavljaju Boga zbog straha od gubitka prolaznih stvari ili naklonosti stvorenja; niti se Njemu vraćaju zbog straha od podnošenja paklenih boli.Ne ostavljaju svi Boga iz samoljublja; niti se Njemu vraćaju iz ljubavi prema čašćenju Boga, nego zbog straha od podnošenja paklenih boli. Te, iako ovaj put nije savršen, moramo biti zadovoljne, pod uvjetom da se na neki način vrate pravom vjerničkom (redovničkom) životu.
Iz našeg samostana svete Marije od Anđela u ulici svetog Fridiana, 4. kolovoza 1586.
Ponizna sluškinja Riječi tijelom postale,
S. M. Magdalena de ‘Pazzi
Svetoj Mariji Magdaleni bila je dobro poznata žudnja za reformom koja je prožimala Katarinu Sijensku i vatrene riječi kojima je sv. Katarina de ‘Ricci upozoravala vjernike svoga vremena s ciljem da se odlučno vrate istini Evanđelja. Iz tog je razloga odlučila zatražiti savjet od ove svete dominikanke.
Veoma poštovanoj Majci u Kristu, sestri Katarini de Ricci, (koja se nalazi) u štovanom samostanu sv. Vinka u Pratu, i najdraže mi u Gospodinu.
Prečasna Majka u Kristu, sestra Katarina, pozdravlja te Njegova nedostojna kći i ponizna sluškinja zaklanog Jaganjca, našeg voljenog Zaručnika. Kroz prijateljski razgovor s ljubljenom Zaručnicom našeg voljenog Zaručnika Isusa Krista, obznanit ću Vam jedno Djelo za koje sam sigurna, ako već nije bilo onemogućeno, da će Vam se veoma svidjeti.
Radi se o tome da sam primorana od (strane) prve Istine da Vama – i onom odabranom koji ga mora izvršiti -, obznanim djelo određeno od vječnosti: govorim o obnovi svete Crkve, djelo koje, vjerujem, nije manje željeno od nas nego što je to volja Božja. Jer znam da je Bogu gotovo nemoguće dulje zadržavati svoj pravedni gnjev, te da samo, samo, samo zbog žrtve koja Mu je upravljena – žrtve Isusove Krvi i krvi koju On prisvaja – Bog ne šalje osvetu na toliko svojih progonitelja. Stoga sam prisiljena, od strane našeg milog Zaručnika, reći Vam da budete spremna zapaliti novi žar Božje ljubavi u Vašem srcu. Štoviše, nemojte propustiti poticati i uvjeravati sve ostale svoje majke i sestre da upale taj novi žar ljubavi prema Bogu koji će rasplamsati njihove grudi, a koji će biti tako velik da će izlaziti plamen iz vašeg samostana kojim će moći zagrijati mnoga srca zamrznuta samoljubljem, samovoljom i željom za stvarima ovog svijeta.(…)
Ne sumnjam da se će njihove molitve pretvoriti u mnoštvo strelica koje će raniti Srce našeg Zaručnika i potaknuti Ga da baci mnoštvo drugih strelica svoje Ljubavi na toliko razjedinjene, Njemu posvećene, duše koje će možda, možda, možda, jednom otvoriti vrata svog srca, na koja On snažno kuca, a čega ste Vi više svjesni nego ja… Vi, koja nosite tako dostojanstveno ime one, – prema povlasticama koje je Bog priopćio – govorim, govorim o Katarini; da budete voljna poput nje ponovno ujediniti naše drage sestre i razjedinjene zaručnice.
U snazi Krvi zaklanog Jaganjca, molite za mnoge Kriste (svećenike), koji dostojno poslužuju njegovo Tijelo i Krv… I znajte da sve što ste čuli nije rečeno od strane stvorenja, već od zaklanog Jaganjca, te ćete na taj način to prigrliti kao volju Božju.
Sakrijmo se u Ranama Krista Raspetoga; sačuvajmo se u ljubeznome boku; Isus, Marija! Neka slavni sveti otac Dominik posreduje za nas. Isus, Isus, Isus. A naš najmiliji Zaručnik neka se udostoji udijeliti mi svoj sveti blagoslov.
(…) Molim Vas, budite spremna, o moja najdraža Majko, biti pomoćnicom! Molim Vas, budite spremna, o moja najdraža Majko, biti pomoćnicom u očitovanju ovog djela od tako velike važnosti i tako ugodnog Bogu! Molim Vas, budite spremna biti moja pomoćnica na zemlji, kao što se nadam i osjećam da je to moja serafska Katarina na nebesima. (…) Štoviše, moramo jesti Tijelo (dosl.prev.: Meso!) [Pričest], što, nadam se i vjerujem, Vi neprekidno radite: ja to isto činim, iako možda ne tako učestalo i stalno kao Vi, ali barem na način koji me čini zadovoljnom.(…)
Molim Vas, o moja draga Majko, nemojmo biti spremne dopustiti da nas nadmaše mladenke ovog svijeta koje nastavljaju rasti u svim stvarima po uzoru na svog mladoženju i prisiljavaju se upoznavati njegovu volju. Tako i mi moramo činiti: ustrajati u postajanju poput našeg Zaručnika, Krista Raspetoga, Isusa, i težiti izvršavanju Njegove volje – volju koju ne trebamo pokušavati razumjeti, iako sam sama potaknuta da ju drugima činim razumljivom! Stoga, ako je Bog vrhovna dobrota, u nama mora postojati pravedna i stroga jednostavnost. Zatim, da ne bih počela nabrajati sve Božje karakteristike, doći ću k onome za kim toliko žudim. Hoću reći da, ako se Bog komunicira, i mi moramo biti komunikativne u prenošenju svjetla koje nam Bog obznanjuje, a osobito onih svjetla koja Mu mogu pomoći dovesti natrag Njegova stvorenja. (…) O najdraža Majko i mladenko nestvorene Mudrosti, želja mi je da Vaša Uzvišenost bude voljna biti golubicom koja je napustila korablju kako bi otišla vidjeti je li se potop povukao, i potom se vratila s maslinovom grančicom. Kažem, budite spremna napustiti korablju na način na koji će vam Bog pokazati i na koji će već htjeti – ne da vidi je li potop opao, ne, jer se on još uvijek nije povukao – da Vam pomogne u njegovom povlačenju. (…) Štoviše, čini mi se da shvaćam kako bi mila Istina bila zadovoljna ako biste ovo djelo obznanili našem Preuzvišenom Kardinalu, na način koji će Vam Bog otkriti. Također bih željela – i ne mislim da bi to odstupalo od Božje volje – da mu Vi to date do znanja prije no što prođe blagdan slavnog Uznesenja Marijina, ili barem unutar osmine, s ciljem da može na vrijeme saznati ono što sam mu prisiljena obznaniti. Znam da će (za Vas) biti lako shvatiti da je to (zaista) volja Božja, zbog trajnog prosvjetljenja koje ste primili i koje ćete primiti od Boga; i Vaši pothvati neće biti od male pomoći za ono što sam mu prisiljena reći, jer govorim o obnovi Crkve.(…)
Iz našeg samostana Svete Marije od Anđela u blizini (ulice) svetog Fridiana, 5. kolovoza 1586.
Ponizna sluškinja Utjelovljene Riječi